Beleid, Bestuur, Management & Pedagogiek in de kinderopvang

Leidinggeven aan kinderopvangteams

Als je leiding geeft aan kinderopvangteams communiceer je niet alleen over wat er moet gebeuren. Je bent niet enkel aan het delegeren en aansturen. Als leidinggevende begeleid en ondersteun je medewerkers en draag je uit wat jij belangrijk vindt. Wil je ontdekken hoe je een aantal belangrijke vaardigheden kunt voorleven, hoe je een rolmodel kunt zijn en hoe je pedagogisch medewerkers in ontwikkeling zet?
Leidinggeven aan kinderopvangteams

In 2005 is wettelijk vastgesteld dat er vier basisdoelen in het kwaliteitsbeleid moeten worden opgenomen. De vier doelen zijn het centrale uitgangspunt voor werken op de kinderopvanggroep:

  • het bieden van fysieke en emotionele veiligheid;
  • het bevorderen van de persoonlijke competenties;
  • het bevorderen van de sociale competenties;
  • socialisatie door overdracht van waarden en normen.
                                   (Riksen-Walraven in Van IJzendoorn, 2004)

De doelen zijn richtinggevens voor het pedagogisch handelen van medewerkers. De Wet IKK geeft vanaf 2018 het voorschrift om de doelen verder uit te werken en zichtbaar te maken in de praktijk. De zes interactievaardigheden bieden een leidraad voor pedagogisch medewerkers op welke manieren zij kunnen handelen om tegemoet te komen aan de behoeften en ontwikkeling van kinderen en (daarmee ook) aan de pedagogische basisdoelen. De zes interactievaardigheden zijn:

  • sensitief responsief handelen;
  • respect voor autonomie;
  • grenzen en structuur;
  • praten en uitleggen;
  • ontwikkelingsstimulering;
  • begeleiden van interacties.
                                   (Riksen-Walraven in Van IJzendoorn, 2004)

Het boek Leidinggeven vanuit interactievaardigheden is geschreven om je te laten ontdekken of je specifieke voorkeuren hebt voor bepaalde vaardigheden, je meer bewust te laten zijn op welke momenten je de vaardigheden al toepast en je laten ervaren hoe je de interactievaardigheden zelf kunt voorleven. Het doel hiervan is om samen met je teamleden te blijven werken aan het versterken van de pedagogische kwaliteit. Dit boek gaat dus in de eerste plaats over jou in je rol als leidinggevende en laat verschillende manieren zien waarmee jij jouw team verder kunt begeleiden.

Het boek gaat niet over de methoden an sich, maar laat zien hoe je algemene kennis en vaardigheden over leiderschap kunt integreren in de pedagogische praktijk. Het gaat erom dat je leiderschapsstijlen, -theorieën en -modellen zo kunt toepassen dat je meer positieve invloed hebt op de kwaliteit van de kinderopvang.

Je kunt het boek als oefenboek gebruiken, er delen uithalen die je inspireren of het juist als naslagwerk gebruiken om nieuwe inzichten op te doen op die momenten waarop je merkt dat je een vaardigheid graag meer zou willen toepassen en daar richting voor wilt krijgen.

Kortom, een must-read voor teamleiders, managers en leidinggevenden in de kinderopvang!


Leidinggeven vanuit interactievaardigheden
Een basis voor het aansturen van kinderopvangteams
Marleen Kerstens
www.swpbook.com/2090
1e druk november 2018