Beleid, Bestuur, Management & Pedagogiek in het kindcentrum

BINNENRUIMTE. (REDACTIONEEL BBMP NR. 05 2024)

Een goede binnenruimte maken op een kinderdagverblijf, peuterverblijf of bso doe je vooral samen. Als directeur, bestuurder of manager bepaal je dat niet in je eentje of alleen met je leverancier. Nee, je gaat voor deskundigheid en overleg. Samen met ervaren interieurontwerpers en samen met je pedagogisch medewerkers.

Dit is in het kort de rode lijn van het BBMP-themanummer ‘Samen werken aan binnenruimte’. Tal van organisaties, van groot tot klein, beschrijven hun aanpak bij het inrichten en veranderen van binnenruimte. En iedereen doet dat weer net verschillend. De ene organisatie heeft een eigen ontwerpteam in huis, een ander zet vooral de eigen pedagogisch medewerkers aan het werk.

 
Maar hoe de aanpak ook is, overal is sprake van enorm enthousiasme om mee te werken aan de inrichting van de binnenruimte. Het idee van binnenruimte als ‘derde pedagoog’ is inmiddels ingebakken in de Nederlandse kinderopvang, en dat stemt vrolijk. En overal is het besef dat door intensieve betrokkenheid van medewerkers de inrichting langer standhoudt en door iedereen gedragen wordt.
 
Zo heeft bij KION een brede projectgroep de ontwikkelbehoeften van kinderen vertaald naar concrete kaders voor de inrichting. De samenwerking tussen collega’s met verschillende achtergronden is van onschatbare waarde gebleken.
 
Natuurlijk, er valt nog altijd te verbeteren. Wat je nog net te vaak ziet, is dat pedagogisch medewerkers regelmatig hun ruimte omgooien ‘om het voor de kinderen weer uitdagend te maken’. Dit is meestal een teken dat de ruimte niet goed in balans is. Want als een ruimte goed is ingericht op basis van de vier pedagogische kerndoelen van Riksen-Walraven ontstaat die behoefte niet.
 
Ook is het onmogelijk om, in overleg met je medewerkers, al je locaties tegelijkertijd een upgrade in eigen huisstijl en pedagogisch verantwoorde kindvriendelijkheid te geven. Het is vaak een meerjarenplan, zo laat het artikel over Tintel- Tuin zien. Daar is het interne inrichtingsteam bezig om het nieuwe inrichtingsplan, gebaseerd op de pedagogische visie van de organisatie, uit te rollen over 90 locaties.
 
En er valt meer te lezen in dit nummer. Zo werpt kinderopvangorganisatie Mundo tijdens het 50- jarig bestaan vast een blik op ons toekomstig personeel. Generatie Z maakt in toenemende mate deel uit van de arbeidsmarkt. Wat betekent dit voor jou als werkgever? Tot slot een prachtig artikel over de lessen die kinderopvangorganisatie Kanteel heeft getrokken uit intern waarderend onderzoek, zoals in de vorige BBMP beschreven. Het scheppen van een lerend klimaat in een branche waar regels en protocol leidend zijn, gaat niet van vandaag op morgen. Iedereen, op elk niveau, moet doen wat nodig is als een situatie daarom vraagt en moet daar verantwoordelijkheid voor nemen.
 
Aart Verschuur, hoofdredacteur BBMP. 
 
Bestel de nieuwe BBMP via Kinderopvangkennis.nl. Hier kun je ook een artikel (naar keuze) los bestellen of word abonnee, ontvang o.a. het boek Verderbij cadeau en krijg onder andere toegang tot Kinderopvang Kennis!