Beleid, Bestuur, Management & Pedagogiek in het kindcentrum

De Nederlandse kinderopvang in wetenschappelijk perspectief

Recent wetenschappelijk onderzoek naar de Nederlandse en buitenlandse kinderopvang heeft ons meer geleerd over de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang, de effecten van kinderopvang op de ontwikkeling van kinderen en de professionalisering van de sector.
De Nederlandse kinderopvang in wetenschappelijk perspectief

 

In dit boek vatten verschillende auteurs van de Universiteit van Amsterdam, Universiteit Leiden, Universiteit Utrecht en de Hogeschool van Amsterdam de laatste inzichten samen in dit groeiende onderzoeksterrein. Centrale thema’s zijn: hoe meten we pedagogische kwaliteit; wat is de kwaliteit van kinderopvang voor baby’s, peuters en kinderen in de basisschool; wat zijn de effecten van opvang op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling; en hoe kunnen we de kwaliteit van de kinderopvang verbeteren? De Nederlandse kinderopvang staat centraal in deze publicatie, maar wordt gepositioneerd ten opzichte van de kinderopvang  in het buitenland. De bundel laat zo zien waar de Nederlandse kinderopvang nu staat en ook waar nog hiaten zijn in onze kennis.

Het boek is bestemd voor studenten aan pedagogisch-educatieve beroepsopleidingen, studenten pedagogiek en ontwikkelingspsychologie aan universiteiten en diverse professionals in de kinderopvang, brede scholen en integrale kindcentra. Daarnaast is het interessant voor geïnteresseerde ouders en beleidsmakers.

Het boek is verkrijgbaar in iedere boekhandel maar ook rechtstreeks via deze pagina.