Oorzaken ziekteverzuim
Ziekteverzuim kan uiteenlopende oorzaken hebben: van kortdurend ziekteverzuim door een griepvirus tot een langdurige ziekmelding door stress. Hoewel er niet één lijn te trekken is in de aanleiding voor ziekte bij medewerkers van een kinderopvang, zijn er voor zowel kortdurend als langdurend ziekteverzuim maatregelen die afwezigheid van het personeel kunnen voorkomen of verminderen.
Inzicht bij leidinggevenden
Om de juiste stappen te zetten richting minder ziekmeldingen, is het belangrijk dat leidinggevenden inzicht hebben of krijgen in de achterliggende oorzaak van het ziekteverzuim. Uit onderzoek van Kinderopvang Werkt! blijkt dat leidinggevenden lang niet altijd weten dat ziekteverzuim speelt op hun vestiging. Bovendien zien ze niet in dat het verzuim regelmatig een werkgerelateerde oorzaak heeft.
Zo zien leidinggevenden in de kinderopvang het personeelstekort veruit als belangrijkste aanleiding voor ziekteverzuim, terwijl voor het personeel ook het ontbreken van mogelijkheden voor rust en ontspanning en de fysieke en emotionele belasting een erg grote rol spelen in het ontstaan van ziekte.
Maatregelen voor tegengaan ziekteverzuim
Als een leidinggevende eenmaal beter inzicht heeft in de achterliggende redenen die leiden tot een ziekmelding, kan deze maatregelen nemen om verzuim tegen te gaan.
● Duidelijke afspraken met ouders
Melden werknemers zich regelmatig ziek vanwege een griepvirus dat ze opliepen op de kinderopvang? Dan kan het helpen om strengere afspraken te maken met ouders. Denk aan instructies over wanneer een kind wel of niet naar de kinderopvang mag komen, bijvoorbeeld met een snotneus of griepvirus. Zo voorkom je verspreiding onder het personeel.
● Goede ventilatie
Een andere, praktische maatregel die de verspreiding van virussen kan tegengaan, is het verbeteren van de ventilatie op kinderopvanglocaties. Door goede ventilatie blijven virussen minder in de lucht hangen, wat de kans op besmetting kleiner maakt.
● Positieve werksfeer
Tevredenheid over het werk en het ervaren van werkstress hangen met elkaar samen. Hoe tevredener een medewerker is, hoe minder stress deze ervaart. Het loont dus om een positieve werksfeer te creëren waar ruimte is voor waardering. Ook het bevorderen van autonomie, onder meer door het personeel regie te geven over de planning, draagt bij aan het ontstaan van een fijne werksfeer.
● Voorkomen overbelasting
Voor leidinggevenden is het belangrijk om dreigend ziekteverzuim te signaleren. Dit is soms echter lastig vast te stellen. Daarom is het verstandig om hier ruimte voor te maken in evaluatiegesprekken. Maak het bespreekbaar.
Daarnaast is het delen van tips voor vermindering van de fysieke belasting een manier om overbelasting te voorkomen. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je gezond tilt en hiermee niet te veel vraagt van je lichaam?
● Verzuimbeleid opstellen
Een goed uitgewerkt verzuimbeleid kan tenslotte zorgen voor het beperken van langdurige ziekmeldingen. Wat zijn de afspraken als iemand zich ziek meldt en hoe zit de begeleiding naar re-integratie in elkaar?
Blijf als leidinggevende in gesprek met ziekgemeld personeel, zodat je op de hoogte blijft van het verloop en de medewerker zich serieus genomen en betrokken voelt.
Verzuimverzekering: volledig voorkomen niet mogelijk
Het helemaal voorkomen van ziekteverzuim is helaas niet mogelijk. Hoewel maatregelen eraan bij kunnen dragen dat een deel van het verzuim wordt voorkomen of verminderd, ligt kortdurende of langdurige ziekte onder het personeel altijd op de loer.
Om die reden is het verstandig dat leidinggevenden zich bij voorbaat verdiepen in de situatie en afspraken bij (langdurige) ziekmelding. Veel leidinggevenden zijn zich ook niet bewust van de kosten die komen kijken bij ziekteverzuim. Een verzuimverzekering kan deze kosten dekken en maakt de financiële gevolgen van ziekmeldingen op de organisatie minder groot.