Dat blijkt uit onderzoek van NOS en Nieuwsuur. In zeker tien van bovengenoemde gevallen leveren die private onderwijsbureaus ook diensten aan de schoolorganisaties waar ze zelf actief zijn. Specifieke afspraken om belangenverstrengeling met dat bureau te voorkomen staan vaak niet op papier.
De sterke veranderingen in het onderwijs als gevolg van een gewijzigd overheidsbeleid hebben er onder andere toe geleid dat onderwijsinstellingen een steeds groter beroep zijn gaan doen op onderwijsadviesbureaus. Deze bureaus maken regelmatig gebruik van de expertise van bestuurders en toezichthouders en daarmee kan er (een schijn van) belangenverstrengeling ontstaan. Een combinatie van werkzaamheden door toezichthouders in hetzelfde werkgebied met het risico op belangenverstrengeling is ongewenst. Elke schijn van belangenverstrengeling moet voorkomen worden.
Niet verboden
Maar wat de functionarissen doen, is volgens de huidige wet- en regelgeving niet verboden. Het ministerie van OC&W en de onderwijsinspectie vinden daarom dat ze niet kunnen ingrijpen. Wel zeggen de PO-raad en VO-raad en de toezichthoudersvereniging VTOI-NVTK geschrokken te zijn. Ze beschouwen de voorbeelden als schijn van belangenverstrengeling en willen daarom hun integriteitscode ‘Goed Bestuur’ aanpassen.